googlea9e8774a0ac79cc5.html

Door Jobien Wind

Ik heb, als echte ondernemer, een nieuw product bedacht. Voor een deel van mijn klanten, omdat ik weet wat ze bezighoudt en omdat ik denk dat het verkoopt. Ik heb de stappen genomen die nodig zijn … en nu ben ik ongeduldig.
De stappen:

  1. Concept De Broedplaats – flexplekken voor ambitieuze ondernemers, gekoppeld aan De Eigen Zaak – advies en ontmoetingen. Het concept is bedacht, met collega’s besproken.
  2. Klanten – wie gaat het kopen? Klantgroepen gedefinieerd.
  3. Vraag van de klant verwoord, gekoppeld aan een resultaat.
  4. Marktonderzoek gedaan. Op internet gezocht, concurrenten bekeken en veldonderzoek gedaan door o.a. interviews met potentiële klanten.
  5. Daarna concept aangepast, uitgewerkt en ingericht.
  6. Marketingplan gemaakt en uitgevoerd.

De feestelijke opening is geweest, strippenkaarten verkocht, een enkele vaste flexwerker is begonnen. Er zijn regelmatig lunches met flexwerkers en klanten. Een mooi begin, dat echter nu, na 3,5 maand blijft hangen bij een leuk begin. Voorlopige conclusie is dat het niet voldoende loopt en er daardoor niet voldoende interactie ontstaat. En er ook te weinig meerwaarde is voor de gebruikers.
Gedachten en rollen die door mijn hoofd spelen:

  • Oh, ze vinden me niet leuk – klein meisje
  • Het is een prachtig concept – creatieve pionier
  • Het is crisis, iedereen is zuinig met geld – slachtoffer
  • Het komt vanzelf goed, je mag geduld hebben – optimis
  • Ik wil meer beweging – ongeduldige ondernemer
  • Wat kan ik doen? – actieve marketeer
  • Klopt het wel? – twijfelaar
  • O ja, zo voelt het dus als je iets nieuws probeert – ondernemer

Kijkend naar al deze rollen heb ik, als ondernemer, besloten om iets te wijzigen. Vanaf half februari is op maandag en donderdag de Broedplaats gratis. Met ruilhandel: de flexwerkers geven iets terug aan de andere gebruikers of aan De Eigen Zaak. De eerste activiteiten komen eraan: boodschappen voor de gezamenlijke lunch, een presentatie voor ouders met slimme kinderen (zie Mijn kind is erg slim, en nu?), een percussieworkshop als teambuildingsactiviteit (zie Samenspelen = samenwerken). Ook hulp bij teksten en LinkedInvragen worden terug gegeven. Leuk, actie!
Wie heeft me hierbij gecoacht? Een ondernemerscoach en mijn klanten die ik om advies heb gevraagd. En uiteindelijk neem ikzelf de beslissing. Ondernemerschap dus.