googlea9e8774a0ac79cc5.html

Door Jobien Wind 

De Eigen Zaak blijft veranderen. Sinds de reïntegratiemarkt (UWV, gemeenten) flink bezuinigt, verschuift ons werk. We werken minder voor instanties en meer voor de betalende ondernemer. Dit betekent voor ons ook een verandering in marketingactiviteiten, en in focus.

Ik ben zelf op pad geweest, als kleinbedrijf, om te zoeken hoe de markt voor mij is. Wie helpt mij, en hoe helpen ze mij. Ik leer daarvan, en het belangrijkste is dat ik leer eigenwijs te zijn. Er is veel informatie, overal:

– 10 stappen voor een goed marketingplan

– 3 tips om beter te netwerken

– 5 fouten die je beter niet kunt maken in social media

– 7 vragen om te beantwoorden voordat je een boekhouder kiest

– 37 creatieve ideeën voor free publicity

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het grappige is, dat De Eigen Zaak ze allemaal zelf kan schrijven. Maar als ik zo’n titel zie langskomen op twitter, facebook, blog, mail, nieuwsbrief, linkedingroep – ga ik toch even kijken. Misschien staat er iets nieuws in, of ben ik benieuwd hoe iemand het echte, complexe verhaal in 5 punten weet te vangen. Want helderheid scheppen, dat doe ik graag. En soms heb ik daar input voor nodig.

Mijn marktonderzoek en leerproces heeft me allerlei systemen, aanpakken, wijsheid en herhalingen laten zien. Op dit moment ben ik bezig om met De Eigen Zaak een slag te maken – met een groepje van 4 zetten we een nieuwe aanpak neer, meer systeem,  andere functionaliteiten ondersteund door een nieuwe, heldere en interactieve website. Dit klinkt lekker vaag maar we werken hard aan de concrete invulling en de systemen.

De basis – gemaakt met een van de systemen die we zelf toepassen en ook gaan verkopen, is deze vernieuwde website!

Ik ben zelf blij met de keuzes die zijn gemaakt, in het proces is heel helder geworden voor mij waar wij goed in zijn, waar we voor kiezen en dat helpt ons bij de invulling. Heerlijk.

Welke eigenwijsheid pas jij toe in je eigen bedrijf en wat brengt dat je?