googlea9e8774a0ac79cc5.html

Door info_lut1o250

Succes intrigeert me. Wat is eigenlijk succes? Succes is een lastig te definiëren begrip. Succes is meestal van tijdelijke aard en wordt gerelateerd aan (de norm van) anderen. Wat is dan succes als je het van binnenuit ervaart?

Ik heb Janneke van Heugten, een (in mijn ogen) succesvol ondernemer, hierover geïnterviewd. Zij richt zich met haar bedrijf ‘VIDM’ (www.jijindemedia.nl) op het vergroten en benutten van de mediawaarde van vrouwen.

Janneke vertelt me haar levensverhaal. Over haar leven als jongste van vier zussen, over haar carrière, haar privéleven, over succes en over essentiële keuzes die ze in haar leven heeft gemaakt.

Als kind was Janneke verlegen en onopvallend. Achteraf geeft ze toe dat zij hier zelf voor had gekozen. Ze wilde zichzelf namelijk (onbewust) ‘onzichtbaar’ maken met het doel om niemand tot last te zijn. Tot het moment dat ze zich realiseerde dat ze zichzelf ontzettend te kort deed. En ze bewust koos voor een totaal andere aanpak, voor het zichtbaar maken van zichzelf. Bij verschillende functies in het bedrijfsleven en later als ondernemer.

In 2007 werd ze ondernemer. Ondernemer met een missie; vrouwen inspireren om hun stem te laten horen en hen te helpen in de publiciteit te komen. En met succes. Want inmiddels heeft ze spraakmakende vrouwelijke ondernemers en politici geholpen zichtbaar te worden voor de media en is ze een veelgevraagd spreker. “Want zolang de verhouding ‘mannen in de media’ versus ‘vrouwen in de media’ nog zo sterk uit balans is, is er werk aan de winkel!”

Op mijn vraag of ze zichzelf succesvol ondernemer vindt antwoord ze meteen met JA! Waarom? Omdat datgene dat ze doet, heel dicht bij haar zelf ligt, ze kan bijdragen aan het maatschappelijk belang en omdat ze haar droom leeft. Want haar droom is dat in 2020 vrouwen net zoveel media-aandacht krijgen als mannen.

En is Janneke dan volgens mij succesvol? Ja! Omdat ze handelt vanuit passie en kiest. Kiest voor een verdraaid heldere positionering waarin ze zich inzet voor het welzijn van anderen. En voor zichzelf, want daar is ze uiteindelijk ook ondernemer voor.

“Heb je nog een advies voor ondernemers”, vraag ik haar. Zeker, meer dan 1 zelfs! Heb lef! Durf te kiezen. Blijf trouw aan je focus en maak jezelf zichtbaar. Weet dat je invloed hebt. De enige reden om geen invloed te hebben is te denken dat je geen invloed hebt. En blijf expert in je vakgebied. Als je expert blijft, volgt het succes je!

Succes is dus het gevolg van keuzes maken! En voor mij ligt keuzes maken heel dicht bij leiderschap. Dagelijks coach ik ondernemers, managers en teams op het gebied van persoonlijk en commercieel leiderschap. Waarom? Omdat ik een heilig geloof heb in de intrinsieke kracht en kernkwaliteiten van een ondernemer. Dat is succes van binnenuit. Als je van daaruit kiest, volgt het succes vanzelf!

Welke ‘change’ ga jij als ondernemer in 2013 maken?

Succes!

René van Dalen www.salesbuilding.nl